ای راه اندازی کسب و کار اینترنتی همیشه نیاز به یک سری پیشنیازیهایی است. در این مقاله قصد داریم مهارتهایی که باید برای راه اندازی کسب و کار ایترنتی به آنها تسلط داشته باشید را لیست کنیم. جدا از مهارتهای فردی یک سری ابزار هم برای شروع کار به آنها نیاز دارید که همه آنها را هم بر دو بستر وب و موبایل بررسی خواهیم کرد.
برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی ابتدا باید حوضه فعالیت خود را مشخص کنید. در ادامه سه بستر برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی مطرح شده که همگی در اصل باید مبتنی بر وب باشند. یعنی هیچ کسب و کار اینترنتی در دنیا وجود ندارد که بر بستر وب فعالیت نکند. اگر شما یک وب سایت بسازید و بر مبنای آن فعالیت کنید که از همان ابتدا قدم درستی را برداشتهاید اما اگر با اپلیکیشنهای موبایل کار خود را شروع کنید، مطمئن باشید که در ادامه برای بهبود و توسعه آن نیاز به یک وبسایت برای اتصال پایگاه داده به آن دارید. همچنین کسب و کارهایی که عمری کمتر از ۱۰ سال دارند، یعنی فعالیت بر روی شبکههای اجتماعی (یا به بیان صحیحتر رسانههای اجتماعی) هم در ادامه برای برند سازی بهتر به وبسایت روی میآورند. پس اگر کسب و کار اینترنتی واقعی را بر بستر وب بدانیم، اشتباه نکردهایم.در حالت سوم نقریبا نیاز به هیچ دانش فنی در ابتدا ندارید و تنها باید بتوانید با رسانههای اجتماعی کار کنید، اما در دو حالت اول یعنی وب و موبایل میتوانید به دو صورت عمل کنید. یا از ابتدا و پایه بر روی کدنویسی و برنامهنویسی شروع کنید یا از روشهایی دیگر برای استفاده آسانتر استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید.
دانش موردنیاز بر بستر وب
۱) مطالعه در مورد تاریخچه و بنیانگذاران
برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی بر بستر وب، شما ابتدا باید مطالعاتی در زمینه آن و همچنین تاریخچه کسب و کارهای اینترنتی داشته باشید. خواندن مقاله در مورد اینکه سایتهای بزرگ دنیا و حتی سایتها مطرح ایرانی، چگونه کار خود را شروع کردند، همیشه میتواند برای فعالان این حوضه جذاب باشد. جدا از این دست مقالات میتوانید مصاحبهها و یا مقالاتی که بنیانگذاران این کسب و کارها داشتهاند را ببینید و یا مطالعه کنید. مخصوصا در مصاحبهها همیشه تجربیاتی مطرح میشود که برای شروع که هیچ اطلاعاتی از دنیای آن ندارید، میتواند بسیار مهم باشد. برای پیدا کردن مصاحبههای افراد مطرح دنیا تنها کافی است که پس از نام آنها یک «مصاحبه – Interview) بنویسید تا به همه مطالب آنها دسترسی داشته باشید. برای کسب و کارهای ایرانی هم برنامه اینترنتی «کلید» از ایده پردازان منبع خوبی برای اطلاع از دنیای کسب و کارهای اینترنتی ایران است.
۲) سرور، هاست، دامنه، سیاماس
در قسمت دوم این مقاله که مربوط به ابزارهای کسب و کار اینترنتی است به صورت کامل تکتک این موارد را برررسی میکنیم اما لازم است که با مباحث سرور، هاست، پنلهای مدیریت سرور (سیپنل و دایرکت ادمین)، دامنه و سیستم مدیریت محتوا (CMS) آشنایی داشته باشید. به هیچوجه تسلط کامل بر آنها لازم نیست و بسیاری از بخشهای اصلی آن توسط شرکتهای هاستیگ (که شما باید از آنها سرور و دامنه خریداری کنید) انجام میشود ولی شما باید حداقل نحوه کار با آنها و وظیفهشان را یاد بگیرید.
۳) برنامهریزی
شما هرچقدر هم در بحث فنی مسلط باشید، تا نتوانید درست برنامهریزی کنید، کسب و کار شما به جایی نمیرسد. برنامه ریزی و تعیین اهداف برای کسب و کار و تلاش پیوسته برای رسیدن به آنها چیزی است که نیاز هر نوع کسب و کار اینترنتی است.
۴) روحیه کارآفرینی
این مورد بسیار تاثیرگذار است. یکی از ویژگیهای کلیدی در روحیه کارآفرینی، پذیرفتن شکست به عنوان یک تجربه است. بسیاری از بزرگان این حوضه جمله کلیدیشان این است که «تا میتوانید شکست بخورید». اینکه شما از شکستهای خود درس بگیرید و دیگر آنها در ادامه راه تکرار نکنید، جدا از کارآفرینی در مدیریت کسب و کار اینترنتی (که درنهایت منجر به همان کارآفرینی میشود) نیز بسیار مهم است. بنا بر هزار دلیل ممکن وب سایت شما دچار مشکل شود و این مشکلات نباید باعث شود که شما نا امید شود، پس توصیه میکنم حتما در مورد کارآفرینی نیز مطالعاتی داشته باشید.
۵) دیجیتال مارکتینگ
در صورتی که میخواهید در کسب و کار اینترنتی خود موفق شوید بدون شک باید از تکنیکها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی محتوا،بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی رسانههای اجتماعی استفاده کنید. این مورد در ابتدا لازم نیست به صورت کامل اجرا شود اما یکی از اولین قدمهای برای توسعه کسب و کار اینترنتی بهحساب آمده باید حتما برای آن سرمایهگذاری کنید.
منبع: سایت فوربو